Instruktaż serwisowania nart

Uwagi ogólne

  1. Przed pierwszym użyciem narty należy wielokrotnie posmarować, scyklinować i wyszczotkować, lub pozostawić w tzw. wygrzewarce.
  2. Jak najczęściej narty smarować parafiną hydrokarbonową i szczotkować, najlepiej po każdym użyciu.
  3. Po każdym treningu na twardym, zmrożonym, sztucznym śniegu ostrzyć narty pilnikami diamentowymi, a raz na jakiś czas pilnikiem.
  4. Posmarowane narty przed cyklinowaniem i szczotkowaniem pozostawiać w ciepłym pomieszczeniu na kilka lub kilkanaście godzin.
  5. Przewozić narty spięte mocnymi rzepami, najlepiej trzema.
  6. Przewozić narty w pokrowcach lub jeżeli nie mają pokrowców przekładać kilka par kocem, tak aby nie dotykały się krawędziami.
  7. Po treningu lub zawodach dobrze wytrzeć narty a przede wszystkim krawędzie.
  8. Jeżeli po treningu lub zawodach narty nie zdążyły dobrze wyschnąć, należy spryskać watę lub szmatkę WD-40 lub zamoczyć w oleju silnikowym, a następnie posmarować krawędzie aby nie zardzewiały. Robi się tak, gdy podróż ma trwać więcej niż 3 godziny.
  9. Po startach, jeżeli narty smarowane były parafinami z dodatkiem fluoru, należy jak najszybciej narty wyszczotkować szczotką miedzianą, a następnie posmarować parafiną hydrokarbonową.
  10. Nie czyścić ślizgów specjalnym płynem, ponieważ powoduje wysuszanie. Jeżeli ślizg jest brudny (np. po jeździe po starym i mokrym śniegu), należy posmarować parafiną hydrokarbonową na ciepłe warunki a następnie wycyklinować i wyszczotkować szczotką miedzianą.
  11. Po sezonie zimowym posmarować narty parafiną hydrokarbonową na ciepłe warunki, odkręcić sprężyny wiązań na „0” i pozostawić w pokrowcu.

Etapy serwisowania nart

  1. Założyć gumy na ski-stopery.
  2. Wyszczotkować ślizgi szczotką miedzianą w kierunku od dziobu do piętki. Narta w imadłach ustawiona ślizgiem do góry, środkowe imadło zakręcone.
  3. Jeżeli jest potrzeba zedrzeć „pazurem” wystający na równi z krawędzią plastik z boku narty.
  4. Jeżeli jest potrzeba (krawędzie są bardzo twarde, ponieważ były kilkakrotnie polerowane drobnym diamentem lub twardym kamieniem), rozhartować krawędź szorstkim kamieniem Oxyd. Narta w imadłach ustawiona ślizgiem w bok, od siebie.
  5. Naostrzyć krawędź z boku pilnikiem, prowadząc go w dowolnym kierunku narty. Użyć odpowiedniego kąta (89, 88, 87 ….). Pilnik musi przesuwać się w kierunku do przodu. Przód pilnika ma nacięcia do samego końca, sam tył pilnika nie ma nacięć lub jest znacznie węższy. Pilnik prowadzić krótkimi ruchami lekko naciskając po kątem 45 stopni w stosunku do ostrza krawędzi. Pilnik najlepiej prowadzić do siebie a nie od siebie – wówczas jest lepsze czucie, nie powoduje to zadziorów. Jeżeli krawędzie są zniszczone, można użyć kilku pilników o różnej grubości, w kolejności od grubszych (cut 0), średnich (cut 1) i drobnych (cut 2). Zadbać aby zarówno pilnik jaki narta były suche. Co jakiś czas przeczyścić pilnik szczoteczką miedzianą, a krawędź pędzlem lub suchą szmatką. Narta w imadłach ustawiona ślizgiem w bok, od siebie.
  6. Wypolerować nierówności powstałe w skutek ostrzenia od strony ślizgu (od spodu narty), używając grubego diamentu (np. ziarnistość 100). Można użyć specjalnego kątownika do tzw. podcinki lub wyrównywać „odręcznie” dociskając palcami diament do ślizgu i krawędzi. Narta w imadłach ustawiona ślizgiem do góry lub w bok, od siebie.
  7. Wypolerować krawędź z boku diamentem o grubej ziarnistości (np. 100), używając odpowiedniego kąta. Diament prowadzić długimi ruchami w obu kierunkach narty, dociskając pod kątem 45 stopni do ostrza krawędzi. Polerować na mokro – diamenty powinny być odkładane do pojemnika z wodą. Narta w imadłach ustawiona ślizgiem w bok, od siebie.
  8. Ponownie wypolerować nierówności powstałe od strony ślizgu (od spodu narty) w skutek polerowania grubym diamentem , używając tym razem drobniejszego diamentu (np. ziarnistość 400). Można użyć specjalnego kątownika do tzw. podcinki lub wyrównywać „odręcznie”dociskając palcami diament do ślizgu i krawędzi. Narta w imadłach ustawiona ślizgiem do góry lub w bok, od siebie.
  9. Czynności polerowania z boku i od spodu powtórzyć w zależności od ilości posiadanych diamentów, używając na koniec diamentu drobnego, np. o ziarnistości 1500 i następnie ewentualnie twardego kamienia Arkansas.
  10. Po naostrzeniu dobrze wyszczotkować ślizgi szczotką miedzianą w kierunku od dziobu do piętki, aby usunąć zabrudzenia powstałe na ślizgu podczas ostrzenia krawędzi.
  11. Posmarować nartę parafiną, odpowiednio dobierając temperaturę żelazka do rodzaju parafiny. Smarując nie zatrzymać żelazka na ślizgu ani na moment. Kilkakrotnie rozpuścić żelazkiem parafinę na narcie (4-6 razy). Narta w imadłach ustawiona ślizgiem do góry. Uwaga! Środkowe imadło musi być odkręcone, aby na skutek temperatury i naturalnego wygięcia narty podczas smarowania, nie uszkodzić struktury narty.
  12. Posmarowaną nartę odstawić do ciepłego pomieszczenia na jakiś czas (można nawet na kilka godzin lub dłużej).
  13. Po wystygnięciu parafiny scyklinować ślizg cykliną plastikową od dziobu do piętki, tak aby na ślizgu nie pozostała parafina.
  14. Wyszczotkować ślizg szczotką nylonową a następnie z końskiego włosia w kierunku od dziobu do piętki.

Przygotowanie przed zawodami nart startowych (jeżeli zawodnik posiada 2 pary nart do konkurencji):

16. W nartach startowych często pomija się czynności związane z ostrzeniem krawędzi pilnikiem, trochę rzadziej czynności związane z polerowaniem diamentami gdy narty są ostre.

17. Po wyszczotkowaniu (punkt 15), należy posmarować parafiną fluorową i pozostawić do wystygnięcia lub dłużej.

18. Wycyklinować, wyszczotkować szczotką nylonową i z końskiego włosia.

19. Wetrzeć cienką warstwę mydełka lub pasty wysokofluorowej, rozetrzeć korkiem a następnie filcem, wyszczotkować szczotką z końskiego włosia. Przeznaczyć odpowiedni korek do odpowiedniej parafiny wysokofluorowej. Np. inny korek do pasty, inny korek do mydełka mid, a inny korek do mydełka cold.

20. Tuż przed startem można raz jeszcze lekko wyszczotkować.

Przygotowanie przed zawodami nart startowych (jeżeli zawodnik posiada 1 parę nart do konkurencji):

16. Rozgrzewać się i oglądać trasę na nartach założonych odwrotnie (lewa na prawą).

17. Po rozgrzewce i oglądaniu posmarować ślizgi pastą fluorową w płynie, używając pędzelka. Poczekać aż pasta wyschnie.

18. Po wyschnięciu wyszczotkować szczotką z końskiego włosia.

19. Wetrzeć cienką warstwę mydełka lub pasty wysokofluorowej, rozetrzeć korkiem a następnie filcem, wyszczotkować szczotką z końskiego włosia. Przeznaczyć odpowiedni korek do odpowiedniej parafiny wysokofluorowej. Np. inny korek do pasty, inny korek do mydełka mid, a inny korek do mydełka cold.

 FILM INSTRUKTAŻOWY

Wykaz sprzętu serwisowego

Wykaz sprzętu serwisowego i parafin niezbędnych do przygotowania nart startowych, na przykładzie zamówienia w Holmenkol.

 towar  ilość  uwagi  1/2*  niezbędne
Alpha Mix  1 x 150g hydrokarbon  1  
Beta Mix  2 x 150g hydrokarbon  1 tak
Ultra Mix 1 x 150g  hydrokarbon  1  
Arkansas twardy  1 szt. kamień do polerowania  2  
Diament fine  1 szt. drobny  2  
Diament medium 1 szt. średni  2 tak
Diament coarse 1 szt.  gruby  2  
Cyklina plastik 3mm 1 szt.    2 tak
Gumki do skistoperów  4 szt. można zrobić z dętki od motocykla  2 tak
Pilnik L długi  1 szt. gruby 2  
Pilnik M długi 1 szt.  średni  2  
Pilnik S  1 szt. drobny  2 tak
Szczotka końskie włosie  1 szt. do odsłaniania struktury - na koniec 2  
Szczotka metalowa  1 szt. do czyszczenia  2  tak
Szczotka nylonowa 1 szt.  do odsłaniania struktury  2  
Pazur 1 szt.  do zdzierania plastiku przy krawędzi   tak
Kąt i szczypce  1 szt. kąt do ustawiania   tak
Żelazko  1 szt.     tak
Imadła  1 kmpl.      tak
Ostrzałka do cyklin  1 szt.      tak
Szczotka do czyszczenia pilnika  1 szt.   2  

 Kontakt: www.holmenkol.pl


* 1/2 – 1 parafiny, 2 sprzęt serwisowy

Opracował: Maciej Szczepanik